Ethics and patient safety in nursing education

Authors

Abstract

The goal of this study is to identify and describe disciplines in undergraduate nursing courses that address patient safety and health ethics. This is a documentary research focusing on politicalpedagogical projects and curriculum frameworks of higher education institutions that offer nursing
courses in the metropolitan area of Porto Alegre. Twelve documents were examined, from which two analytical topics emerged: 1) teaching of ethics, covering content such as professional ethics, bioethics and professional legislation in nursing; and 2) teaching of patient safety, covering content
such as biosafety, health education and communication, and infection control. The topic of ethics was predominantly mentioned compared to patient safety. New studies are needed to better understand how these concepts are being addressed in nursing education.

Keywords:

Nursing. Nursing education. Curriculum. Ethics. Patient safety.

Author Biographies

Carlise Rigon Dalla Nora, Professora Adjunta na Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS

Professora Adjunta na Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS. Pós-Doutora em Enfermagem pelo PPGENF-UFRGS. Doutora em Enfermagem pela Universidade Católica Portuguesa (UCP). Mestre em Saúde Coletiva. Enfermeira

Letícia Becker Vieira, Professora Associada da Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) no Departamento de Assistência e Orientação Profissional – DAOP

Professora Associada da Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) no  Departamento de Assistência e Orientação Profissional – DAOP. Doutora em Enfermagem pela Escola de Enfermagem Anna Nery da Universidade Federal do Rio de Janeiro/UFRJ. Mestre em Enfermagem. Enfermeira.

Mariur Gomes Beghetto, Professora Associada da Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) no Departamento de Assistência e Orientação Profissional – DAOP

Professora Adjunto da Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) no  Departamento de Assistência e Orientação Profissional – DAOP. Doutora em Medicina Epidemiologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestrado em Ciências Médicas: Endocrinologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Enfermeira.

Clayane Leites

Acadêmica de Enfermagem na Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Mariana Iribarrem Ness

Acadêmica de Enfermagem na Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

How to Cite

1.
Dalla Nora CR, Maffacciolli R, Vieira LB, Beghetto MG, Leites C, Ness MI. Ethics and patient safety in nursing education. Rev. bioét.(Impr.). [Internet]. 2022 Oct. 18 [cited 2024 May 15];30(3). Available from: http://www.revistabioetica.cfm.org.br/revista_bioetica/article/view/3215